FAQ 12-uurs Challenge
Hieronder lees je de antwoorden op de meest gestelde vragen van deelnemers aan de 12-uurs Challenge. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Charlotte via charlotte@bibianmentelfoundation.nl of 06–1680 9919.
De ideale teamgrootte is 3 personen, hiermee kan je in een goed ritme wisselen en kom je de 12 uur goed door. Met meer personen is het te lang wachten totdat je weer kan skiën/boarden, met minder personen vinden wij het risico te groot dat je vermoeid raakt en er ongelukken gebeuren.
Je mag met 4 (of meer) personen in een team deelnemen, maar daarmee ben je uitgesloten van de competitie bij de Distance en Tour Challenge. Je kan dus wel mee strijden voor de meeste kilometers, maar je valt bij de prijsuitreiking buiten de prijzen omdat je met meer teamleden bent dan de andere teams. Bij de Fun Challenge is het geen probleem om met 4 of meer personen in een team te zitten. Maar het wordt dan wel lang wachten, totdat je weer aan de beurt bent.
Bij de Tour Challenge kan je solo meedoen, bij de Distance en Fun Challenge dien je als team mee te doen. Zoek je nog teamgenoten? Neem graag contact met ons op, er melden zich altijd teams die nog op zoek zijn naar teamleden.
Stuur een mail naar Charlotte@bibianmentelfoundation.nl en vermeld daarin of je skiet of snowboardt, aan welke challenge je meedoet (Tour, Distance, Fun) wat je niveau is en met welke ambitie je meedoet (ligt de focus op meters maken of op plezier maken?).
Alleen op enkele punten zorgen wij voor verlichting op de piste, bijvoorbeeld op een steiler stukje of voor een bocht. Los daarvan, ski/board je in het donker. Elke deelnemer dient zelf te zorgen voor verlichting (rood lampje achter, wit lampje voor), zodat je voor anderen goed zichtbaar bent.
Het ritme om te wisselen mag elk team zelf bepalen. Per team ontvang je 1 GPS-tracker die je als een soort estafette staaf overhandigt aan degene die na jouw beurt verdergaat. Veel teams beginnen met een vast ritme (b.v. steeds na 3 afdalingen wisselen) en houden elkaar via een team app groep op de hoogte of het meer of minder afdalingen worden. Andere teams spreken tijdstippen voor het wisselen af, zodat je in de nacht een langere tijd kan rusten of even kan slapen (in de picknickruimte bij het middenstation is hier ruimte voor).
Qua uitrusting dient elke deelnemer verplicht het volgende te dragen:
- Helm
- Rugprotector (niet verplicht, wel geadviseerd)
- Lampje voor (wit, hoe feller, hoe beter)
- Lampje achter (rood, fietslampje voldoet)
- Race-BIB (hesje, wordt uitgedeeld bij de briefing)
- GPS-tracker (wordt uitgedeeld bij de briefing)
- Bril of goggle met doorzichtig of licht glas (niet verplicht, wel geadviseerd)
Het is mogelijk om per team 1 of 2 sets lampen aan te schaffen en deze te delen binnen je team. Hou er dan wel rekening mee dat het overdragen van de lampen wel wat tijd in beslag neemt.
Op deze pagina hebben wij een reisschema samengesteld dat je kan volgen. Er is een korte en een lange variant en het staat je vrij om hier je eigen draai aan te geven. Alle deelnemers zijn verplicht om deel te nemen aan de Riders Briefing, dus dat is het uiterste moment dat je in Saas-Grund moet zijn. De Riders Briefing vindt (naar verwachting) plaats op vrijdag 15 maart om 17:00 uur.
Op deze pagina hebben wij een reisschema samengesteld dat je kan volgen. Er is een korte en een lange variant en het staat je vrij om hier je eigen draai aan te geven. De 12-uurs Challenge eindigt om 12:00 uur op de zaterdag met aansluitend de lunch, prijsuitreiking en après ski. Het officiële programma is om 15:00 uur afgelopen, in de avond is er nog een After Party in het dorp, voor wie daar zin in heeft. Wij adviseren iedereen om pas zondag 17 maart de auto in te stappen, zodat je uitgerust de weg op gaat.
Heel graag 🙂 want hoe leuk is het dat je 2 dagen na de 12-uurs Challenge kan zien wat voor mooie dingen er mogelijk worden dankzij jouw inspanningen. De Mentelity Games beginnen op maandag 18 maart 2024. In de ochtend komen alle deelnemers voor het eerst naar het middenstation (Kreuzboden) en gaan zij hun eerste meters in de sneeuw maken. Wil je meer weten over de Mentelity Games? Bezoek de website.
De Hohsaas 12-uurs Challenge wordt georganiseerd in Saas-Grund, Zwitserland. Mocht je met eigen vervoer komen adviseren wij je om met de autotrein Lötschbergbahn de bergen te doorkruizen tussen Kandersteg en Goppenstein.
Je kan er ook voor kiezen om met de trein naar Saas-Grund te reizen. Er is een goede (rechtstreekse) treinverbinding van Utrecht naar Basel; vanaf Basel neem je de trein via Bern naar Visp. Vanaf Visp rijdt de Postbus in 42 minuten naar Saas-Grund. Met deze treinverbinding komt je op een totale reistijd van ca. 9:30 uur.
Voor nadere tips, zie ook de pagina van het toerismebureau Saas-Fee en Saas-Grund.
Heb je nog een plek vrij in je auto of zoek je een plek om mee te rijden?
Vanaf januari 2024 is er een whats app groep voor deelnemers en vrijwilligers van de 12-uurs Challenge. Via deze groep kan je zelf op zoek gaan naar carpool mogelijkheden. De link voor de whats app groep wordt per nieuwsbrief verstuurd aan alle deelnemers.
Op deze pagina geven wij jou wat opties voor je overnachting. Met deze accommodaties hebben wij voor deelnemers van de 12-uurs Challenge speciale prijsafspraken gemaakt. Hier vind je verschillende opties zoals pension, hotel of appartement.
Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf op internet gaan kijken. Verblijf in Saas-Grund is goedkoper dan in Saas-Fee (waar je ook nog flinke parkeerkosten hebt). Mocht je een dag in Saas-Fee willen skiën, kan je de gratis skibus gebruiken en je bent vanuit Saas-Grund in 10 minuten in Saas-Fee.
Helaas is dat niet mogelijk. Wij zijn met een klein organisatieteam en kunnen het boeken van accommodaties helaas niet voor je doen, maar wij proberen het met de aanbevolen accommodaties en de kortingsafspraken wel zo makkelijk mogelijk voor jou te maken.
Je reserveert rechtstreeks bij de accommodatie en vermeld hierbij dat je deelnemer bent van de Hohsaas 12-uurs Challenge (om te profiteren van de afgesproken prijs). Kijk hier voor de aanbevolen accommodaties.
Als je voor of na de 12-uurs Challenge nog extra dagen wilt skiën of boarden in Saas-Grund of Saas-Fee, ontvang je als deelnemer een korting van 10% (tot max. 3 dagen). De namen van alle deelnemers zijn bekend aan de kassa van de skigebieden Saas-Grund en Saas-Fee (let op: alleen bij kassa Alpin Express). Meer informatie over de verschillende soorten skipas en de prijzen vind je op de website van de bergbahn.
Dankzij de enorme hulp van veel vrijwilligers lukt het ons elk jaar weer om de organisatiekosten laag te houden. Maar wij ontkomen er niet aan, om bij het organiseren van de 12-uurs Challenge kosten te maken: wij huren de gondel (voor in totaal 14 uur, dat is 2x zo lang als een standaard skidag), zorgen voor veiligheid (netten, verlichting, EHBO), maken afspraken met accommodaties en werven en begeleiden teams bij hun voorbereiding. Ook zijn er enkele extra’s (zoals ontbijt en lunch) inbegrepen in het startbewijs. Al deze organisatiekosten worden gedekt door de startbewijzen.
Wij zijn van mening dat de organisatiekosten strikt gescheiden moeten zijn van het geld dat middels crowdfunding wordt opgehaald. Dat gaat namelijk voor 100% naar het goede doel: de organisatie van de Mentelity Games.
Kortom: het startbewijs dekt de organisatiekosten van de 12-uurs Challenge, het crowdfunding bedrag wordt voor 100% ingezet voor de organisatie van de Mentelity Games (= het goede doel).
Het startbewijs kost €200 per persoon (early bird tarief: € 150 voor aanmeldingen vóór 15 oktober 2023), inbegrepen zijn:
- startnummer (bib/hesje)
- gebruik GPS-tracker (1 per team), live te volgen voor thuisblijvers
- onbeperkt gebruik van de gondel tijdens de 12-uurs challenge
- ontbijt op 16 maart tijdens de challenge
- lunch op 16 maart na afloop van de challenge
- DJ & entertainment
- kans op leuke prijzen
- bijdrage aan de organisatiekosten (veiligheid, gondelgebruik e.d.)
Het geld dat door de teams middels hun crowdfunding wordt opgehaald, zetten wij voor 100% in voor de organisatie van de Mentelity Games (= het goede doel). En wat hoort er allemaal bij de organisatiekosten? Simpel uitgedrukt maken wij het skigebied een week lang toegankelijk voor mensen met een lichamelijke uitdaging (handicap).
En hier komt veel bij kijken: van aangepast skimateriaal (wij nemen rond de 40 zitski’s en ander aangepast materiaal vanuit Nederland mee naar de Mentelity Games) tot het douchekrukje, van headsets voor de communicatie met blinde skiërs tot extra personeel om het in- en uitstappen bij de gondel te ondersteunen. Er gaat een intensieve voorbereiding aan vooraf om voor elke gehandicapte deelnemer een passende accommodatie te vinden en daarnaast behoren ook de kosten voor verblijf en skipas van de vele vrijwilligers tot de organisatiekosten. En zonder hen zouden de Mentelity Games écht niet mogelijk zijn.
Naast het kopen van het startbewijs dient elk team een bedrag van minimaal €1500 middels crowdfunding op te halen voor het goede doel (de Mentelity Games). Het maakt niet uit hoeveel er per teamlid wordt opgehaald, als het totaalbedrag per team maar voldoet aan het minimum. Voor de individuele deelnemers van de Tour Challenge is het minimumbedrag €500.
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Begin op tijd, volg de tips die wij jou via de nieuwsbrieven en deze website geven en neem tijdig contact op met de organisatie als je ergens tegenaan loopt. Het gemiddelde crowdfunding bedrag was afgelopen editie €2300 per team, dat is dus ruim boven het vereiste minimum.
De organisatie stelt voor elk team een eigen fundraising pagina ter beschikking, hiervoor maken wij gebruik van het crowdfunding platform Kentaa. Bekijk hier de pagina’s van editie 2023. Na het kopen van je startbewijs zetten wij de pagina voor je klaar en sturen wij jou wat tips & tricks. De pagina’s zijn makkelijk aan te passen met eigen foto’s en teksten en er zitten veel handige functies op het platform, zoals een deelfunctie voor social media, het schrijven en publiceren van blogs voor je donateurs of het genereren van QR codes of posters. Het platform is zeer toegankelijk en mocht je ergens tegenaan lopen: bel, app of mail en wij helpen jou graag.
Contactgegevens voor vragen over kentaa: Charlotte@bibianmentelfoundation.nl, 06–1680 9919).
Ja zeker, op deze pagina vind je de 10 belangrijkste tips voor je crowdfunding. Zodra je ingeschreven bent als deelnemer (dus na het kopen van je startbewijs) ontvang je regelmatig een nieuwsbrief met daarin nog extra tips voor leuke en succesvolle crowdfundingacties. Je kan natuurlijk ook zelf een google search doen, als je zoekt op “ succesvol crowdfunden” vind je zeker inspiratie.
Ja zeker, op deze pagina lees je meer over de impact van de Mentelity Games. Gebruik de teksten, foto’s en video’s om aan je donateurs uit te leggen dat het om zo veel meer gaat dan alleen het skiën. Vind je op deze pagina niet wat je zoekt? Neem dan contact met ons op: Charlotte@bibianmentelfoundation.nl, 06–1680 9919.
Afhankelijk van je ervaring en skiniveau is het mogelijk om te blijven als vrijwilliger voor de Mentelity Games. Ook zoeken wij helpende handjes voor de opbouw van de 12-uurs Challenge. Nadere informatie vind je op deze pagina. Hier staat ook het formulier om je interesse als vrijwilliger te melden. Geef in het formulier aan waarmee je kan/wil helpen, en de organisatie neemt contact met jou op.