Tips voor je crowdfunding campagne

Op deze pagina lees je tips voor een succesvolle crowdfunding actie en kan je beeld- en tekstmateriaal downloaden om jouw campagne nóg overtuigender te maken.

Download tekst- en beeldmateriaal

Overtuig je netwerk met krachtige beelden! Gebruik zowel foto’s of video’s van jezelf (dit is belangrijk voor de persoonlijke link tussen de donateur en jou) als ook van de Mentelity Games, zodat mensen kunnen zien waar hun donaties aan bijdragen.

Daarnaast kan je ook een verhaal van een deelnemer van de Mentelity Games delen om te laten zien welke impact de Mentelity Games maken op het leven van de deelnemers. Je kan de verhalen delen door te linken naar onze website of je kopieert het verhaal in een eigen nieuwsbrief, e-mail of blogbericht. Op deze pagina vind je de verhalen van Lies, Floor en Terry, allemaal deelnemers die tijdens de editie 2023 en ook daarna nog mooie stappen hebben gezet in hun ontwikkeling.

Hieronder vind je de downloadlinks voor het beeldmateriaal.
Inhoud per map:

  • Foundation: logo Bibian Mentel Foundation en sfeerbeelden van Bibian
  • Mentelity Games: logo Mentelity Games en sfeerbeelden van de afgelopen editie
  • 12-uurs Challenge: banners, visuals en sfeerbeelden van de afgelopen editie

Klik op de button en de download van de bestanden (zip bestand) begint direkt.

Tips voor je crowdfunding

Crowdfunding – waar te beginnen?

Elk team dat meedoet aan de 12-uurs Challenge zet zich middels een crowdfundingactie in voor de Mentelity Games. Hiervoor stelt de organisatie voor elk team een actiepagina beschikbaar op het platform van Kentaa. Dit platform is speciaal ontwikkeld om crowdfundingacties optimaal te ondersteunen. Om jou als deelnemer van de 12-uurs Challenge goed op weg te helpen, vind je op deze pagina handige tips voor een goede start van je crowdfunding campagne.

Tip 1: Maak de actiepagina jouw pagina
Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Upload wat foto’s die met jou en jouw actie te maken hebben. En vertel waarom jij de actie bent gestart. Het gros van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw besluit om deze actie te starten. Onderaan deze pagina kan je foto’s, teksten en logo’s downloaden van de Bibian Mentel Foundation en de Mentelity Games. Hiermee kan je laten zien waar jij je voor inzet en waar de donaties aan bijdragen. Save

Tip 2: Eerst een paar donaties, dan pas verspreiden
Voordat je iedereen gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.

Tip 3: Zet de link van je actiepagina onder al je mails
Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam/handtekening in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet. Vraag je werkgever om akkoord en wie weet wil je werkgever ook nog wat bijdragen aan jouw inzet voor het goede doel.

Tip 4: Mondeling overtuigen en met hulp van mobiel
Vertel op je werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun mobiel je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel en sla de URL op in je notities op je mobiel zodat je hem altijd bij de hand hebt.

Tip 5: Stuur WhatsApp & groepsberichten
Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is… Alternatief kan je ook met verzendlijsten werken in what’s app zodat je sneller meer contacten kan benaderen.

Tip 6: Maak het doneren zo makkelijk mogelijk
Om het betalen voor de donateur super makkelijk te maken, kan je ook een tikkie of betaalverzoek sturen, waarbij de donateur zelf het bedrag mag kiezen. Kies als omschrijving “Bibian Mentel Foundation” en maak alle ontvangen bedragen in 1x via jouw actiepagina over aan de foundation (dit doe je via de button “doneer nu” op je actiepagina).

Tip 7: Donatie in plaats van cadeau
Binnenkort jarig? Of met de feestdagen geen zin in goed bedoelde, maar overbodige cadeaus? Vraag mensen om een donatie in de plaats van een cadeau. Of organiseer een borrel, diner of feest en vraag alle gasten om een donatie. Je kan in 1x aan de hele groep je motivatie en het goede doel toelichten.

Tip 8: Zet een buurtactie op
Doe een actie in je buurt: bak met oud en nieuw oliebollen en vraag om een donatie of verkoop 2e hands spullen en voeg de opbrengst toe aan je actie. De kerstmarkt of rommelmarkt kunnen ook goede opties zijn, vaak zijn er gratis stands beschikbaar voor goede doelen. Vraag bij bedrijven naar producten die zij willen doneren en verkoop deze voor het goede doel.

Tip 9: Benader bedrijven om je te sponsoren
Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kan je daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op je actiepagina.

Tip 10: Promoot jouw actiepagina overal met QR
Jouw pagina heeft een unieke QR code. Laat hem scannen vanaf je mobiele telefoon, zet ‘m in je e-mailhandtekening, of print hem uit en hang hem op in de sportschool of lokale kroeg. Iedereen die hem scant, komt rechtstreeks op jouw donatieformulier uit. Super handig voor bijvoorbeeld verjaardagen! Op je actiepagina vind je een button voor het maken van een QR code, dat is dus zo geregeld.

Tip 11: Plaats regelmatig blogs en deel deze op social media
Op je actiepagina kan je eenvoudig blogberichten toevoegen. Deze kun je dan delen via social media om nieuwe donateurs te bereiken. Voordeel: iedereen die al heeft gedoneerd krijgt automatisch de blog gestuurd via kentaa. Geef met een blogbericht een statusupdate en regelmatig hoe het staat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling. Voorbeelden van statusupdates: als je meedoet aan een sportevenement: vertel wat over je voorbereidingen. Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

Tip 12: Pas je streefbedrag aan
Voor elk team staat het streefbedrag aan het begin ingesteld op € 1,500. Heb je dit doel bereikt? Verhoog dan je streefbedrag om je donateurs gemotiveerd te houden. Je past je streefbedrag aan na het inloggen in kentaa onder instellingen – streefbedrag.

Tip 13: Betrek je donateurs bij je eindsprint!
Ervaring leert dat de laatste twee weken van je actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor je actie. Zet dan ook je eindsprint goed in en vraag je donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat je je streefbedrag haalt.

Tip 14: Hou vol: blijf mensen herinneren!
Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!